Classic

Klassen för dig som gillar Classic offshore racing. För dig som vill uppleva och dela glädjen och gemenskapen kring enklare båtracing med likasinnade, där vi vill komma ut på sjön under tävlingslika former.

Varför tävla med äldre båtar? Jo, dels är de kult, de har alla en berättelse med sig, hur de kom fram, vilka som körde dem, när man såg dem tidigare tävla och kanske också hur framgångsrika de var. Dessutom går de här båtarna ”lagom” fort. I våra tävlingar får vi inte köra över 60 knop. Det är fort, men inte farligt fort. Det är en tillräcklig, och tillåten, fart både för yngre och för äldre besättningar. Det gör det enklare att köra racing ”inom familjen”, med son, dotter, hustru, sambo eller bror/syster. Äldre båtar kostar inte heller en förmögenhet.

3J  (60hk) 

Den minsta Offshore klassen, men den passar både för unga och mer mogen ungdom. Båtarna ska vara både snabba och tåla hård sjö, för ute på de öppna fjärdarna kan det blåsa upp ordentliga vågor – och det märks i dessa båtar.

Minimiålder:   Förare 15 år, navigatör 13 årBåt: Minlängd:  4,15 mMinimivikt inkl besättning: 475 kg
Fart:  50 knop

3A (115hk) 

Internationell enskrovsklass där stegbotten är tillåtet. 115hk och även här kör man med miljömotorer. Farter är runt 65 knop.

3B (115hk) 

Internationell flerskrovsklass. Max hk är 115, miljömotorer. Båtarna är runt 20 fot och farter är ca 70 knop.

z / V150 (150HK)

V150 är en rekryteringsklass för enskrovsbåtar med utombordsmotorer på upp till 150 hk och en tänkt maxfart på 65 knop. Rekryteringsklass betyder att det ska vara hyfsat enkelt att komma igång och inte så dyrt att komma in i sporten men det hindrar såklart inte att man trivs så bra i klassen att man stannar där.
Några regler i sammandrag:
Man kan som förare eller navigatör tävla i klassen från och med det år man fyller 16.
Båten ska vara av enskrovs typ med en minimilängd på 5,7 m.
Motorn ska var en serieproducerad miljöklassad utombordsmotor
Det finns gott om båtar och motorer som uppfyller ovanstående krav till en rimlig kostnad. 
Klassens huvudregler:
Sunt förnuft, sportmanship samt att ha kul med likasinnade.

3X

Internationell enskrovsklass med 200hk. Stegbotten är tillåtet. Båtarna är runt 23-24 fot och farter är ca 70-78 knop.

3c

Världens mest spridda Offshoreklass. Båtarna får vara enskrov eller katamaraner från 6,5 m längd, minvikt 845 kg. Vanligaste båtarna är Twister, Argocat o Hydrocat. Max HK är 200 och man kör med miljömotorer.

Toppfarter runt 95knop.

.

UL

UL = Inbordare V8

För de som gillar ”riktiga” större båtar och V8 motorer. Här är klassen för ”muskelbåtar”!

Båtarna ska vara enskrovsbåtar och motorerna i UL ska vara standardmotorer.

Min. längdMax längdMin. bredd i slaget.ViktEffekt
6,8m.Fri1.7m.1.600kg.430Hkr.
7,8m.Fri1.8m.2.100kg.525Hkr.


Bredd i slaget, mätt vid akterspegeln.

Toppfart ca 75 knop!

K

I K klassen tävlar vi med både katamaraner och enskrovsbåtar med bilmotorer.
Man får börja åka ifrån 16 års ålder.
Vårat valspråk är att inget är omöjligt det omöjliga tar bara lite längre tid!
Att börja åk i klass K ska vara lätt och inte kosta en förmögenhet, allt beror på vart man lägger ribban.
Reglerna för motorerna är desamma om man åker katta eller enskorvare det är max 2050cc som gäller, åker man överladdat så är det 1.4L.
Motorerna ska vara 4 takt bensin och måste vara serietillverkade i 2500 exemplar, Wankelmotorer är inte tillåtet!
Vid överladdning för endast ett laddaggregat användas en turbo eller en kompressor!
Annars är det fri trimning och bearbetning av motorerna.

En enskrovare ska vara ett skrov utan vingar!
Vanligaste båtarna idag är Lustcat 21 för kattorna och för enskrovare är det rätt blandat men några exempel är Crum 21 och Gojs 21.

Vattenskoter

Runabout Offshore

Körs enbart med sittmaskiner. Oftast ute till havs där det krävs navigation eller på stora banor (supercourse) utan navigation men där vågorna gör det tufft för förarna. Det tävlas i två klasser, Runabout GP3 och Runabout GP1.

.

V24

Enskrovsbåt på 24 fot, med Volvo 5,7 liters Volvo Penta standardmotor på drygt 320 hk Toppfart drygt 65 knop.

Alla båtar, ja t.o.m. propellrarna ska vara identiska. Det ger förutsättningar för mycket jämn racing. Båtarna är ritade av svensken Ocke Mannerfelt går extremt bra i grov sjö och är mycket spektakulära både på land och till sjöss!

Allemansklassen

Allemansklass, en instegsklass där alla kan var med. Har du en fräsch ny aluminiumbåt, en RIB, en sportbåt eller en äldre tidigare mindre offshore racer så kan du göra lite extra kul i sommar.

Tävlingsmomentet består av att man ska köra fort, samt hålla en jämn hög snittfart. Den som har minsta skillnaden mellan toppfart och snittfart vinner. Högsta tillåtna toppfart är 45 knop. Båten kan ju få gå fortare, men inte under de här tävlingarna. Toppfarter och snittfarter kontrolleras av ett webtrackingsystem, den finns som app till mobiltelefonen.

Vad behöver du?

Båt: Schysst säker båt som går stabilt i 30+ knop

Licens: Fixas genom arrangören, ansvarighets- o olycksfallsförsäkring ingår. Du behöver gå med in en båtracing klubb.

Kunskap: Förarintyg, så att du och dina medtävlare vet att alla kan sjölivets regler och kan tolka sjökortet.

Säkerhet: Ordinarie säkerhetsutrustning för en snabb båt. Nödstopp, hjälm o racingväst. Har du inte detta, kan säkert arrangören hjälpa dig få fram dessa.

Veta mer: Hör med din lokala båtracingklubb eller direkt till Svenska Racerbåtförbundet.

Race for Fun!